ecojazda.pl korzysta z ciasteczek! - to takie pliki, które zapisują się na komputerze...

ecojazda.pl

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: ładowanie EUC

ładowanie EUC 5 miesiąc 1 tydzień temu #1043

  • devnull
  • devnull Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 15
  • Podziękowania: 2
  • Oklaski: 2
ostatnio natknąłem się na nietypowy sposób ładowania baterii Li-Ion,
tz.. na zalecenia aby nie ładować aku do końca tylko do 70-80% i nie rozładowywać poniżej 30-40%
poza tym ładować jak najmniejszymi prądami (to akurat wiedziałem)
co o tym myślicie ?
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 1 tydzień temu przez Kalmar. Powód: poprawiłem błędy
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 1 tydzień temu #1044

  • emenems
  • emenems Avatar
  • Wylogowany
  • Senior forum
  • Posty: 95
  • Podziękowania: 8
  • Oklaski: 1
Prawdą jest, że baterie litowo-jonowe (a takie są właśnie w kółkach) najlepiej czują się pomiędzy 20% a 80% naładowania.

Jeśli sprzęt ma leżeć przez jakiś czas nieużywany, to warto pozostawić go z baterią naładowaną w okolicach 70-80% i co jakiś czas kontrolować, czy energia zgromadzona w ogniwach nie spadła do 20%.

Do codziennego użytku można ładować do 100%, jeśli wiadomo, że w stosunkowo niedługim czasie przynajmniej 20% energii zostanie zużytej.
Podobnie z głębokim rozładowaniem - można 'zjechać' poniżej 20%, ale względnie szybko należy 'dotankować' przynajmniej do 20-30%.
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 1 tydzień temu przez emenems.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 1 tydzień temu #1045

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 231
  • Podziękowania: 36
  • Oklaski: 11
Jeśli piszesz devnull o artykule TomaszaEM to te informacje są prawdziwe, dość ciekawe ale potwierdza to również akumulator mojego netbooka. Jak był nowy trzymał ok. 4h20min, teraz trzyma 3h40min, rok produkcji 2009. Trzymam naładowanie w granicach 70-98%

Temat wogóle obfituje w tak wiele mitów i rozbieżności, że aż nie chce mi się pisać.
Problem w tym, że w naszym kraju nie było wcześniej odpowiedniej edukacji w tym zakresie. Nawet książki są zbyt teoretyczne i jest ich zbyt mało. Brakuje doświadczeń praktycznych i szczegółowych danych czy badań.

Temat dotyczący ładowania i czasu życia akumulatorów Li-Ion [EN]
Jak przechowywać akumulatory Li-Ion [EN]

Na powyższej stronie jest sporo informacji o różnych rodzajach akumulatorów i sposobach postępowania z nimi.
Akumulatory to nie tylko fizyka, to przede wszystkim chemia.

Jeżeli ktoś ładuje zwykle do 80 % to co któreś ładowanie powinien przeprowadzić do 100% ponieważ balansowanie ogniw następuje w końcowej fazie ładowania przy dość wysokim napięciu całości (4,10-4,19 V na ogniwo czyli powyżej 90% naładowania)
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 1 tydzień temu przez Kalmar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 6 dni temu #1046

  • devnull
  • devnull Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 15
  • Podziękowania: 2
  • Oklaski: 2
czytałem o tym w paru artykułach ale akurat tych linków co podałeś nie widziałem
, dzięki Kalmar
zamierzam zrobić praktyczne testy tej teorii, mam parę dobrych ogniw wydłubanych z baterii laptopowych,
będę tez zamawiał z chin gniazda i wtyczki lemo 4 pinowe , jak by ktoś był zainteresowany to mogę zamówić więcej, chyba ze znacie jakieś polskie źródło z rozsądnymi cenami.
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 6 dni temu przez devnull.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 5 dni temu #1047

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 231
  • Podziękowania: 36
  • Oklaski: 11
Uważaj na zwarcia :P

Pojedźmy kawałek dalej.

Dobrym zwyczajem jest nie tylko przeglądnięcie ale bardziej uważne powolne nawet z tłumaczem czy ze słownikiem zapoznanie się z danymi ogniw i ze wskazówkami ich producenta (Samsung, LG, Panasonic, Sony) bo w tych katalogach jest naprawdę dużo informacji. Dane o trwałości, cyklach przy określonych prądach ładowania i rozładowania, przechowywaniu, wydajności w niskich temperaturach. Jest mnóstwo ciekawych informacji.

Następna ciekawa strona to blog sklepu BatteryBro:

opis oznaczeń akumulatorów z zależności od materiału z jakiego wykonano katodę

Ja osobiście podczas ładowania kółka postępuję wg takich oto zasad:
- najczęściej jak się da podłączam ładowarkę przez monitor mocy, prądu, zużycia - taki z Lidla, wystarczy.
- akumulator ładuję do 80-90% co 4-5 ładowanie do 100%
- rozładowuję do ok 40-50% ale nie cisnę na maksa prądy rozładowania pokazywane przez aplikację to 4-6A w porywach 11-15A ale to tylko chwilowe podczas mocniejszego przyspieszania. Z reguły jest to ok 4-6A (taka eko-jazda ;) na kółku, bez gwałtownych manewrów)
- ładuję zaraz po zakończonej jeździe ale nie do końca, jeśli wiem, że jutro nie będę jeździł bo pada albo mam nocki albo coś to doładuję trochę o ok. 50Wh i zostawiam.
-jak wstanę rano i już wiem, że pojadę to idę po kółko i ładuję ale nie do 100% tylko aż moc pobierana przez ładowarkę spadnie do ok. 36W to prąd rzędu 0,2 A.
-ładowanie do 100% to moc pobierana ok 25-26W i ładowarka wyłącza się sama. Co kilka ładowań zostawiam do końca.

Na razie akumulator nie wykazuje ubytku pojemności. W majówkę minie rok od zakupu monocykla. Te zasady nie są sztywne, zdarza mi się ładować do 100% rzadziej niż co 5-te ale NIGDY nie zostawiam mocniej rozładowanego (20-30%) akumulatora na drugi dzień. ZAWSZE ładuję po jeździe chociaż tyle żeby całkowite naładowanie wyniosło 50-60%.
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 5 dni temu przez Kalmar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 5 dni temu #1050

  • devnull
  • devnull Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 15
  • Podziękowania: 2
  • Oklaski: 2
a BMS w tym twoim kółku to kontroluje każda baterie cześć czy cały pakiet (cześć)?
Czytam teraz te wszystkie historie o odcięciach i mnie już głowa boli, zablokowałeś u siebie w BMS'sie odcięcie przy spadku napięcia/prądu ?
Z tego co wyczytałem to w tej chwili odcięcia ze względu na spadek prądu/najęcia nie maja
Solowheel, Ninebot, Inmotion, Gotway (aktualne modele) Kingsong częściowo załatwia to softem i bardzo dobrymi ogniwami które montuje ale podobno jednak potrafi odciąć :(
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 5 dni temu przez devnull.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

ładowanie EUC 5 miesiąc 5 dni temu #1051

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 231
  • Podziękowania: 36
  • Oklaski: 11
BMS-a nie ruszałem, na razie nie kombinuję z akumulatorem. Działa to niech działa. Odcięcie nie powinno wystąpić bo nie jeżdżę agresywnie. Przy niskim napięciu pewnie szanse na to są większe ale staram się szanować akumulator i nie schodzę do minimum gdzie załącza się już pikanie ostrzeżenia.
Nie sprawdzałem konstrukcji ale wydaje mi się, że BMS kontroluje każdą parę ogniw (16 par, 32 wszystkich ogniw), akumulator 16S2P. To będzie jeszcze do dokładniejszego sprawdzenia.
.
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 5 miesiąc 4 dni temu przez Kalmar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Shoutbox! Dzień dobry ;)



Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą wysyłać wiadomości, zerejestruj or zaloguj