ecojazda.pl korzysta z ciasteczek! - to takie pliki, które zapisują się na komputerze...

ecojazda.pl

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 4 miesiąc temu #428

  • Kółkomaniak
  • Kółkomaniak Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 5
  • Podziękowania: 1
  • Oklaski: 0
Baterie stosowane w naszych kółkach mają wiele zastosowań. Praktycznie zawsze są wyposażone w sterownik (BMS = Bartery Management System) dbający o żywotność baterii, reagujący na przeciążenia, zwarcia lub za niskie napięcie w baterii.
Poza osłoną baterii, zwykle po drugiej stronie kółka jest sterownik jazdy realizujący funkcje opisane w instrukcji. Ten sterownik też chroni baterię.
We wszystkich przypadkach zagrożeń dla baterii, BMS odcina prąd od odbiornika. Jeśli BMS zadziała wcześniej niż sterownik jazdy kółkiem, to powoduje nagły upadek "na twarz".
Zasadą misi być ochrona bezpiecznej jazdy człowieka, z pierwszeństwem przed ochroną trwałości baterii.
Przypadek nie jest wydumany. Mój wnuk poważnie się poturbował, gdy piszczenie alarmu o braku prądu uznał za ostrzeżenie, że jedzie za szybko.

Podany poniżej link pokazuje istotę problemu i sposób usunięcia jego przyczyny w różnych modelach baterii.

Moja wiedza w tej sprawie pochodzi stąd:
forum.electricunicycle.org/topic/459-ele...roblem-and-solution/
Ostatnio zmieniany: 1 rok 4 miesiąc temu przez Kółkomaniak. Powód: Zagrożenie bezpieczeństwa jazdy
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): WaldekB

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 4 miesiąc temu #429

  • WaldekB
  • WaldekB Avatar
  • Wylogowany
  • Senior forum
  • bWheel U8
  • Posty: 111
  • Podziękowania: 10
  • Oklaski: 4
Wszystko o czym piszesz, jest prawdą!
W linku poniżej jest opis, pokazujący jak pozbyć się układów odpowiedzialnych za odcięcie zasilania. Na szczęście są producenci, którzy pozbywają się tego układu.

Innym rozwiązaniem jest inwestycja w kółka, które mają dużą moc silnika i osiągają dużą prędkość, którą możemy sobie ograniczyć do własnych potrzeb.

PS. Z wnukiem będzie ok? Co sobie stłukł?
Ostatnio zmieniany: 1 rok 4 miesiąc temu przez WaldekB.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 4 miesiąc temu #431

  • GexN
  • GexN Avatar
  • Online
  • Senior forum
  • InMotion V5F+
  • Posty: 84
  • Podziękowania: 20
  • Oklaski: 3
Nie zrzucałbym całej winy na BMS, gdyż z drugiej strony jest człowiek, który ignoruje ostrzeżenia (piszczenie i tiltback). Nawet jeżeli wyłączymy BMS, to prędzej czy później dotrzemy do granicy, przy której silnik nie będzie w stanie stabilizować monocykla, albo przepali się jakiś układ od zbyt wysokiej mocy i też dojdzie do wypadku. To trochę jak próba rozpędzenia motorynki, albo malucha do 120km/h - niby można próbować, ale po co ryzykować, skoro dany sprzęt nie został zaprojektowany do jazdy z taką prędkością.

Zgodzę się z Waldkiem, że bezpieczniejszym dla jeżdżącego rozwiązaniem jest zakup monocykla, który bez problemu poradzi sobie z większymi prędkościami.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Buc

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 4 miesiąc temu #432

  • Kółkomaniak
  • Kółkomaniak Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 5
  • Podziękowania: 1
  • Oklaski: 0
Każde kółko kiedyś się rozładuje. Dobrze by było wiedzieć bez testu, które modele zwalniają jazdę aż do całkowitego zatrzymania przy wyczerpaniu baterii. A takie są.
Wnuk dawno o stłuczce zapomniał. Gra na kółku w piłkę, tańczy, jeździ na jednej nodze i zawraca na deklu od kanalizacji. Dzięki za troskę
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 4 miesiąc temu #435

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 235
  • Podziękowania: 36
  • Oklaski: 11
Ze wspomnianego wyżej forum można przywołać taki oto temat dotyczący monocykli, które mają problem i tych które nie mają problemu z niespodziewanym nagłym wyłączeniem w czasie jazdy:
Brands with / without unexpected shutdowns
Jak napisał moderator tamtejszego forum @esaj - ten wątek powinieneś przeczytać jeśli chcesz kupić kółko, które nie będzie za wszelką cenę dążyło do wysłania Cię na tamten świat.
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 1 rok 4 miesiąc temu przez Kalmar. Powód: poprawki błędów
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): WaldekB

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 2 miesiąc temu #529

  • emenems
  • emenems Avatar
  • Wylogowany
  • Senior forum
  • Posty: 95
  • Podziękowania: 8
  • Oklaski: 1
Kółkomaniak napisał:
Każde kółko kiedyś się rozładuje. Dobrze by było wiedzieć bez testu, które modele zwalniają jazdę aż do całkowitego zatrzymania przy wyczerpaniu baterii. A takie są.
Temat sprzed ponad miesiąca, ale chyba zawsze aktualny - wszak o bezpieczeństwo chodzi.

Chiński NoName (wyglądający jak wiele innych - np. Solowheel Classic, czy Airwheel X3) krzyczy, że kończy mu się prąd, a po chwili do tego dochodzi zmuszenie do zatrzymania (spowolnienie i tiltback).

Inna sprawa, że w tej konstrukcji nie ma żadnego logicznego połączenia pomiędzy BMS, a logiką samego kółka.
Podłączone jest tylko zasilanie z baterii ogniw i jedynie po spadku napięcia do jakiegoś określonego poziomu (16*2,5V=40V), sterowanie wie, że kończy się prąd.

Ma to szansę działać tylko w przypadku zbalansowanego naładowania poszczególnych ogniw, ale z czasem niektóre z nich (wskutek utraty parametrów) będą szybciej osiągały krytyczny poziom rozładowania (2,5V) i prawdopodobnie wtedy BMS odłączy całą baterię (w celu ochrony tego jednego ogniwa).
Sterowanie kółka nie będzie wiedziało o tym fakcie, bo pozostałe ogniwa mogą być jeszcze dość mocno naładowane (np. w okolicy 4V), co przy szeregowym połączeniu da napięcie bliskie pełnemu naładowaniu (15*4V+2,5V=62,5V gdzie 100% to 16*4,2V=67,2V).

Idealną sprawą byłoby, gdyby BMS wcześniej dawał znać logice o kończącej się energii w którymkolwiek (najsłabszym) z ogniw, by zdążyć się swobodnie zatrzymać (nie głową na asfalcie). Markowe produkty pewnie tak mają.

Pierwsze kółko musiałem reklamować, bo wytrzymało jakieś 5 ładowań, po czym (najprawdopodobniej) padło jedno ogniwo. Efekt był taki, że pomimo wskaźnika naładowania 100%, nagle wyłączało się, w sytuacji, gdy potrzebowało jakiejś konkretnej mocy (ten próg bardzo szybko obniżył się do poziomu, przy którym koło nie radziło sobie nawet z naciskiem ręki). Przez jakiś czas (dopóki bateria nie 'odpoczęła') BMS trzymał zasilanie odcięte i koło nie dawało się w ogóle włączyć.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Kółkomaniak

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 2 miesiąc temu #531

  • Lukas
  • Lukas Avatar
  • Wylogowany
  • Ekspert
  • Posty: 283
  • Podziękowania: 25
  • Oklaski: 16
Jakie to były baterie?
Pozdrawiam Lukas
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

System sterowania baterii (BMS) - zagrożeniem 1 rok 2 miesiąc temu #536

  • emenems
  • emenems Avatar
  • Wylogowany
  • Senior forum
  • Posty: 95
  • Podziękowania: 8
  • Oklaski: 1
Lukas Cybulski napisał:
Jakie to były baterie?
Nie mam pojęcia - kółko na gwarancji, wiec nie otwierałem.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Shoutbox! Dzień dobry ;)



Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą wysyłać wiadomości, zerejestruj or zaloguj