ecojazda.pl korzysta z ciasteczek! - to takie pliki, które zapisują się na komputerze...

ecojazda.pl

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: [ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa.

[ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa. 1 tydzień 5 dni temu #1562

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 242
  • Podziękowania: 38
  • Oklaski: 12
03.01.2018

Jeśli okres gwarancyjny jeszcze nie minął to najpierw warto skontaktować się z dystrybutorem,
wymiana lub naprawa uchwytu może nie być aż takim problemem jak nam się wydaje.

Poniższa metoda naprawy jest przeznaczona tak naprawdę dla posiadaczy kółek używanych z drugiej ręki i takich dla których czas gwarancji dobiegł już końca, ewentualnie dla tych którzy lubią i chcą sobie pomajsterkować.

Uchwyt wydaje się być słabym punktem monocykla ponieważ spoczywa na nim cały ciężar podniesionego koła. Co prawda jest kilka segmentów z bolcami blokującymi na których rozkłada się masa kółka ale na samej górze są tylko dwa małe wkręty łączące części rozkładane z częścią stałą czyli czarnym uchwytem z przyciskiem na środku. Jak napisałem w dalszych postach, na forum międzynarodowym jest trochę relacji o nieprawidłowej pracy mechanizmu.

Na takich dwóch śrubkach trzyma się górna część uchwytu, za który podnosimy cały monocykl.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Rączka występuje jako oddzielna część i w ostateczności można ją wymienić. Koszt takiego uchwytu to od 249-309zł, więc jeśli ktoś nie lubi majsterkować albo nie chce "łatać" to zawsze może kupić nową.

Do wyjęcia rurek konieczne jest otwarcie zewnętrznych części obudowy co wiąże się z odklejeniem bocznych nakładek. Do przyklejenia ich z powrotem użyłem taśmy dwustronnej z podkładem siatkowym (tekstylnym).

Taśma dwustronna wzmacniana, zdj. neopak.pl

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Wewnątrz obudowy rurki przytrzymywane są przez metalowe nakładki-obejmy, wystarczy je odkręcić z jednej strony i odgiąć.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Pamiętajmy, że są dwa zestawy rurek teleskopowych. Pierwsza najszersza rurka to prowadnica zamontowana w obudowie za pomocą metalowych opasek i stalowego płaskownika, takiego poprzecznego rygla w dolnej części a pozostałe dwie stanowią wysuwaną część rączki. Łączy je wspólna górna część z przyciskiem. Po odkręceniu tego uchwytu (2 wspomniane wcześniej śrubki) oraz elementów wewnątrz obudowy, każdy taki zestaw można wyjąć oddzielnie.

Uchwytu nie trzeba rozkręcać na części ale gdyby ktoś chciał to śrubki są również od spodu.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Uchwyt działa tak:

Rozkładanie:

1. Naciskamy przycisk aby rozłożyć uchwyt - przycisk to szeroka listwa, która naciska jednocześnie na dwa długie pręty z twardego tworzywa.
2. Pręty wciskają suwaki mechanizmu blokującego.
3. Mechanizm blokujący pod wpływem nacisku prętów z góry chowa bolce które blokują rurki.
4. Rurki wysuwają się do góry ponieważ pociągamy za rączkę uchwytu
5. Następuje blokowanie uchwytu w pozycji wysuniętej poprzez otwory w które wsuwają się bolce mechanizmów blokujących.

Składanie

1. Po naciśnięciu przycisku bolce chowają się i pierwszy człon wsuwa się w drugą rurkę ale jeszcze nie następuje blokada,
2. Po wsunięciu pierwszego segmentu, jednocześnie następuje nacisk górnego mechanizmu (tylnej części) na suwak dolnego i następuje zwolnienie blokady następnego członu, który wsuwa się znów w dolną szerszą rurkę.
3. Na samym końcu naciśnięcie na ostatni mechanizm powoduje wysunięcie dolnych bolców przez boczne otwory i zablokowanie uchwytu w pozycji zamkniętej. Pozostałe rurki w tym momencie są jednocześnie blokowane w swoich otworkach przez bolce i wtedy już cały uchwyt jest złożony i zablokowany.

W skrócie - naciśnięcie przycisku tylko i wyłącznie chowa bolce blokujące rurki a wciśnięcie drugiej rurki całkowicie w dół do oporu powoduje wysunięcie tych bolców i zablokowanie ich w otworach co sprawia, że rurki nie otworzą się po uniesieniu monocykla w górę.

Pręt, który powoduje zwolnienie mechanizmu blokady po naciśnięciu przycisku.
UWAGA - przy wyjmowaniu prętów należy uważać na małe czarne końcówki żeby ich nie zgubić

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Górna część składa się z 3 elementów. Co ciekawe na początku nie zauważyłem, że dolna część rączki (to ta ze sprężyną) jest metalowa, malowana proszkowo.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



W moim egzemplarzu wystąpił objaw nietrzymania pozycji zamkniętej. Przy próbie podniesienia monocykla uchwyt rozkładał się do połowy. Podjąłem się naprawy dość szybko ponieważ nie wiedziałem czy nie grozi to nieodwracalnym uszkodzeniem aluminiowych elementów. Okazuje się, że raczej nie powinno.
Trzpienie blokujące nie wysuwały się do końca po złożeniu uchwytu i nie wchodziły w otwór blokujący pozycję zamkniętą.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Trzpień blokujący nie wysunął się do końca i dlatego po podniesieniu kółka wślizgiwał się w rurkę

Powinien był się wysunąć

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.




Przyczynami mogą być: albo nit, który się wygina i odsuwa mechanizm zamykający od rurki następnego członu (który naciskając na niego powoduje wysunięcie bolców) albo delikatne wygięcie się plastikowego suwaka tego mechanizmu i efekt jest taki sam. Precyzja wykonania tego uchwytu jest zaskakująco duża i już bardzo małe odstępstwo od normy powoduje nieprawidłowe działanie.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Naprawa polega na wymianie nitu (i tak trzeba go usunąć aby rozłożyć rurki uchwytu) i podklejeniu na tylnej ściance przedostatniego mechanizmu blokującego kawałka łatwo ściśliwej pianki tłumiącej, która oprócz tego, że wsunie bardziej trzpień ostatniego mechanizmu to dodatkowo kompensuje wyginanie tego elementu i tłumi siłę wywieraną na mechanizm podczas składania rączki.

To zdjęcie pokazuje elementy składowe mechanizmu już z podklejoną pianką

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Aby wyjąć mechanizm zatrzasku z rurki konieczne jest zdjęcie obejmy zabezpieczającej

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Zamiast nitu można założyć zawleczkę 2,5x32mm. Przy większej średnicy wystąpi zbyt ciasne spasowanie bolców w otworze, które spowoduje, że uchwyt nie otworzy się do końca. Nity zrywalne mają większą średnicę końcówki i też mogą spowodować taki problem, trzeba to wypróbować samemu bo a nuż będzie ok.

Zawleczka.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.



Po tej operacji uchwyt składa się i rozkłada tak jak wcześniej.

Jeżeli uchwyt chwieje się na łączeniach któregoś segmentu to prawdopodobnie jest za to odpowiedzialna zużyta lub niedopasowana (zbyt luźna) wkładka z czarnego tworzywa, której górną część oraz boczne okrągłe zatrzaski możemy zaobserwować właśnie na łączeniach każdego rozkładanego segmentu. Nacięcia widoczne na zdjęciu powodują, że wkładka ugina się w środkowej części i bez problemu wsuwa się w rurkę.

Żeby zobaczyć ten obrazek - zaloguj się lub zarejestruj.


Powinno pomóc oklejenie jakąś taśmą tej części kolejnej rurki, która wsuwa się w tą wkładkę po rozłożeniu, tak żeby była ciaśniej spasowana lub nakleić coś na tą wkładkę, żeby po włożeniu jej w rurkę ścisnęła się na ściankach tym samym powodując ciaśniejsze spasowanie rurki uchwytu.
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 2 dni 26 minut temu przez Kalmar. Powód: aktualizacja 14.01.2018
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): kingsong

[ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa. 1 tydzień 5 dni temu #1563

  • zygfryd
  • zygfryd Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • bWheel U8 Kingsong KS16
  • Posty: 18
  • Oklaski: 0
Swego czasu skarżyłem się na luzy w uchwycie ks16. Jednak uchwyt ten o dziwo jest wyjątkowo trwały. Mankament nie nasila się. Latem oparłem włączone koło o ladę w sklepie. Uchwyt z wygody był wysunięty. Koło nieopatrznie się pod ciężarem przekręciło na rogu lady i zaczęło tańczyć na podłodze. W efekcie nawet nie próbowałem go złapać, bo bałem się by nie dostać:). Jak się uspokoiło i wyłaczylo , to uchwyt był tak powyginany, że myślałem, że nic z tego nie będzie. Młotek, śrubokręt z końcówkami, kawałek drewna i trochę siły i uchwyt dalej śmiga. Nie widać nic, suwa się prawie jak oryginalnie.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

[ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa. 1 tydzień 4 dni temu #1564

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 242
  • Podziękowania: 38
  • Oklaski: 12
Na forum międzynarodowym opisanych jest sporo przypadków takich jak mój czyli wysuwanie się uchwytu przy podnoszeniu koła.
Myślałem, że u mnie nic takiego się nie przydarzy bo uchwyt był sztywny, dobrze spasowany. Niestety kiedyś chciałem wyjąć koło a tu niespodzianka, otworzył się do połowy.
Potem było tak coraz częściej a potem już za każdym razem więc rozebrałem, zobaczyłem jak to jest zrobione i co by tu zastosować jako rozwiązanie. Na razie jest spokój.
Dobrze wiedzieć, że jest trwały. Nie doceniałem chyba Chińskich inżynierów a tu jednak Chińczyk też potrafi :)
Pozdrawiam. Tomek
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

[ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa. 1 tydzień 4 dni temu #1565

  • kingsong
  • kingsong Avatar
  • Wylogowany
  • Młodszy forowicz
  • KS-16
  • Posty: 24
  • Podziękowania: 7
  • Oklaski: 6
Jakbyś zgłosił się z problemem do nas, wykonalibyśmy, bezpłatnie, naprawę w ramach gwarancji.
Ale zawsze to okazja aby samemu zgłębić tajniki tej konstrukcji.
Ostatnio zmieniany: 1 tydzień 4 dni temu przez kingsong.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

[ KS14D ] Uchwyt teleskopowy - budowa uchwytu, jak działa, naprawa. 1 tydzień 4 dni temu #1566

  • Kalmar
  • Kalmar Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • bWheel U8 Experimental :) / KS-14D Black
  • Posty: 242
  • Podziękowania: 38
  • Oklaski: 12
Przestałem już wierzyć w jakiekolwiek gwarancje dawno temu i kilka razy miałem okazję się przekonać o słuszności tej decyzji. Oczywiście nie każdy produkt i nie każda firma jest do kitu. To prawda.
Jak coś kupuję to ma być o ugruntowanej pozycji i trwałe, jeśli jest inaczej to ląduje w odpowiedniej przegródce ekopunktu :)

Niestety z przyczyn dziwnych :huh: i niezależnych ode mnie nie mogę odsyłać koła na gwarancję i zdaję sobie sprawę z niedogodności jakie to ze sobą niesie.
Tak to jest, czasami. Jak mnie będzie ta rączka denerwować to po prostu kupię drugą. Chyba, że wcześniej siądzie akumulator ;)

Ale masz rację, należy podkreślić, że jeśli okres gwarancyjny jeszcze nie minął to najpierw warto skontaktować się z dystrybutorem.

Powyższa metoda naprawy jest przeznaczona właściwie dla posiadaczy kółek używanych z drugiej ręki i takich dla których czas gwarancji dobiegł już końca.
Pozdrawiam. Tomek
Ostatnio zmieniany: 1 tydzień 2 dni temu przez Kalmar. Powód: drobne poprawki
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Shoutbox! Dzień dobry ;)



Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą wysyłać wiadomości, zerejestruj or zaloguj